Tags: VA Scandal | Veterans | oig | shulkin | wright

Taxpayers Pay, Veterans Suffer for VA's Alleged Misdeeds

Taxpayers Pay, Veterans Suffer for VA's Alleged Misdeeds
(Georgesheldon/Dreamstime)

By
Wednesday, 28 February 2018 12:43 PM Current | Bio | Archive

One of the high-ranking Veteran Affairs (VA) officials who misled the agency’s secretary about the prosecution of an elderly Army veteran made false claims and altered an official record in a separate case. Her name is Vivieca Wright and she was the chief of staff to Veterans Affairs Secretary David J. Shulkin.

Recently, Judicial Watch obtained records showing that Wright and others in Shulkin’s inner circle lied to him about a federal case in which an Army veteran was criminally prosecuted for displaying the American flag at a southern California VA facility.

Judicial Watch helped represent the 75-year-old veteran, Robert Rosebrock, who faced up to six months in jail for the ghastly offense of affixing Old Glory at a site honoring those who served their country. He was also charged with taking unauthorized photographs of both the flag and VA police.

Wright helped spread falsehoods to her boss about the Rosebrock prosecution after he ordered her to check the accuracy of a national news report about the federal case. Shulkin was opposed to pressing charges against Rosebrock and wanted to issue a press release announcing it. More than a month before Rosebrock’s trial, the VA secretary’s staff downplayed the seriousness of the charges by erroneously stating in official agency emails that the vet made the choice to go to court rather than pay a fine and that he faced no jail time.

In fact, Wright forwarded an email to her boss from the director of the West Los Angeles VA, Ann Brown, falsely stating, "Forgot to add — he is facing a $25 fine with no jail time."

Days after Judicial Watch published this, the Department of Veterans Affairs Office of Inspector General (OIG) released a report stating that Shulkin’s chief of staff lied and altered official agency emails in another case. The VA watchdog was tipped off by a whistleblower outraged over waste involving an overseas trip that misspent taxpayer dollars and misused department resources.

During the European jaunt, a high-level VA employee was delegated to "personal travel concierge," OIG investigators found, and the agency paid thousands of dollars for Shulkin’s wife, a dermatologist named Merle Bari with a private practice in Pennsylvania, to join him on the trip to Copenhagen and London last July.

The 10 day trek included 11 people and cost the VA north of $122,000, according to the OIG probe, which found "serious derelictions concerning the trip . . . " The VA delegation visited Kensington Palace and Westminster Abbey in London, England. They also strolled through the gardens of Buckingham Palace. Details are included in more than a dozen trip books printed at a cost of $100 each, the report reveals.

The VA secretary and his entourage were officially attending the ministerial summit on Veterans’ Affairs in London, a questionable powwow for senior officials from the U.S., the United Kingdom, Canada, Australia, and New Zealand to "discuss topical issues related to veterans."

After accepting the invitation, Shulkin ordered his staff to book a side trip to Copenhagen, Denmark. Prior to the summer trip, Wright contacted the VA ethics office to find out if her boss’s wife would qualify as an official U.S. government traveler so taxpayers could pick up her expenses. Unless she was on official business or Shulkin was receiving an award, the wife didn’t qualify and would have to pay her own way, Wright was told.

The former chief of staff did what any corrupt government employee would do — lied and falsified a document. She made up a bogus award that Shulkin would supposedly receive from the U.S. ambassador to Denmark and told the ethics office that the wife’s travel had been "approved by the White House." Shulkin never received any awards or recognitions, the OIG report confirms. The "VA’s chief of staff made false representations to a VA ethics official and altered an official record, resulting in VA improperly paying for Dr. Bari’s air travel," the report states.

Of interesting note is that less than two weeks before the European trip, Shulkin issued a stern memo to all VA staff announcing restrictions on nonessential travel. The memo, titled Essential Employee Travel, said agency managers had to approve all employee travel by determining whether it is essential in order to decrease "employee travel and generate savings" within the VA. Evidently, the new measures don’t apply to him or his wife. Investigators say they found no evidence that Shulkin was aware of his chief of staff’s "false representations or alteration of official records." Because Wright’s actions may have violated criminal statutes, the OIG referred the matter to the Department of Justice (DOJ) for criminal prosecution, but the agency decided to let it slide. This is typical of the dysfunctional manner in which government operates.

The taxpayers pay the dollar price, but veterans suffer far worse. It’s despicable.

Tom Fitton is the president of Judicial Watch. He is a nationally recognized expert on government corruption. A former talk radio and television host and analyst, Mr. Fitton is well known across the country as a national spokesperson for the conservative cause. He has been quoted in Time, Vanity Fair, The Washington Post, The New York Times, and most every other major newspaper in the country. For more of his reports, Go Here Now.

 

© 2018 Newsmax. All rights reserved.

   
1Like our page
2Share
TomFitton
Recently, Judicial Watch obtained records showing David J. Shulkin’s inner circle lied to him about a federal case in which an Army veteran was criminally prosecuted for displaying the American flag at a southern California VA facility.
oig, shulkin, wright
877
2018-43-28
Wednesday, 28 February 2018 12:43 PM
Newsmax Media, Inc.
 

Newsmax, Moneynews, Newsmax Health, and Independent. American. are registered trademarks of Newsmax Media, Inc. Newsmax TV, and Newsmax World are trademarks of Newsmax Media, Inc.

NEWSMAX.COM
America's News Page
© Newsmax Media, Inc.
All Rights Reserved