Unpaid Bloggers' Lawsuit Vs. Huffington Post Tossed

Saturday, 31 Mar 2012 08:40 AM

 

  Comment  |
   Contact  |
  Print   |
    A   A  
  Copy Shortlink

AOL Inc has won the dismissal of a lawsuit by unpaid bloggers who complained they were deprived of their fair share of the roughly $315 million that the company paid last March to buy The Huffington Post website.

U.S. District Judge John Koeltl on Friday rejected claims by social activist and commentator Jonathan Tasini and an estimated 9,000 other bloggers that they deserved $105 million, or about one-third, of the purchase price.

The lawsuit contended that the work of unpaid content providers like bloggers gave The Huffington Post much of its value, and that the website's sale allowed co-founder Arianna Huffington to profit at their expense. Tasini said he alone had made 216 submissions to the website over more than five years.

But Koeltl said "no one forced" the bloggers to repeatedly provide their work with no expectation of being paid, and said they got what they bargained for when their works were published.

"The principles of equity and good conscience do not justify giving the plaintiffs a piece of the purchase price when they never expected to be paid, repeatedly agreed to the same bargain, and went into the arrangement with eyes wide open," the judge wrote.

Koeltl also dismissed claims that AOL materially misled the bloggers about how often their works were being viewed, and how much revenue they were generating. He dismissed the case with prejudice, meaning it cannot be brought again.

"This is the electronic equivalent of someone writing a letter to the editor," John Coffee, a professor at Columbia Law School, said in an interview. "You are rewarded by publication, not by payment."

Jeff Kurzon, a lawyer for the bloggers, said, "We are reviewing the decision and considering our options."

AOL spokesman Mario Ruiz had no comment.

The Huffington Post is a left-leaning, part-news and part-opinion website that has since its 2005 founding relied in part on free contributions to attract traffic. It said it had 36.2 million unique visitors in December.

Tasini was also the lead plaintiff in a landmark 2001 case in which the U.S. Supreme Court said publishers violate copyright law when they reproduce freelance works electronically without first obtaining permission from copyright owners.

The case is Tasini et al v. AOL Inc et al, U.S. District Court, Southern District of New York, No. 11-02472. 

© 2014 Thomson/Reuters. All rights reserved.

  Comment  |
   Contact  |
  Print   |
  Copy Shortlink
Around the Web
Join the Newsmax Community
Please review Community Guidelines before posting a comment.
>> Register to share your comments with the community.
>> Login if you are already a member.
blog comments powered by Disqus
 
Email:
Country
Zip Code:
Privacy: We never share your email.
 
Follow Newsmax
Like us
on Facebook
Follow us
on Twitter
Add us
on Google Plus
Around the Web
Top Stories
You May Also Like

NYT Names US Spy at Center of Cuba Prisoner Swap

Thursday, 18 Dec 2014 18:43 PM

The man President Barack Obama praised as one of the best spies for America in Cuba was released Wednesday in a prisoner . . .

Coburn Tells '60 Minutes': I'm Glad We Elected Obama

Thursday, 18 Dec 2014 18:04 PM

Retiring Sen. Tom Coburn, an Oklahoma Republican, said he is glad Barack Obama was elected president during an interview . . .

White House Slams Rubio Over His Attacks on Cuba Deal

Thursday, 18 Dec 2014 17:41 PM

The White House on Thursday hit back against Florida Sen. Marco Rubio's harsh attacks on President Barack Obama's plans  . . .

Most Commented

Newsmax, Moneynews, Newsmax Health, and Independent. American. are registered trademarks of Newsmax Media, Inc. Newsmax TV, and Newsmax World are trademarks of Newsmax Media, Inc.

 
NEWSMAX.COM
America's News Page
©  Newsmax Media, Inc.
All Rights Reserved