Battle Intensifies Between Egyptian State and Broadcasters

Friday, 28 Jun 2013 03:11 AM

 

Share:
  Comment  |
   Contact Us  |
  Print  
|  A   A  
  Copy Shortlink
CAIRO — The owner of an Egyptian TV channel that satirizes Islamist president Mohammed Morsi was banned from leaving the country on Thursday, hours after Morsi attacked him by name, authorities shut down another channel, and a state TV anchor resigned on air.

"This is dictatorship," a lawyer for business tycoon Mohamed al-Amin told Reuters. Amin's CBC channel has had legal run-ins before over its ridicule of President Morsi on a hit satirical program modeled on American comic Jon Stewart's "Daily Show."

Stewart appeared in person just last week as a guest of Bassem Youssef, the host of the weekly broadcast, who himself has been investigated for insulting the president and Islam.

Separately, a judicial source said a warrant had been issued for the arrest of Tawfiq Okasha, a television talk-show host and owner of the private Al-Faraeen channel, which has frequently criticized Morsi and his Muslim Brotherhood.

The grounds for the investigation was spreading false information.

The investment ministry, in charge of giving licenses to private channels, announced later on its Facebook page the closure of Okasha's channel for insulting the army and police and inciting the army's lower-ranked officers to launch a coup against senior officers. The channel ceased broadcasting.

Known for his on-air diatribes against Islamists, Okasha has been at liberty to work pending an appeal against a four-month sentence handed down for insulting Morsi last year.

The channel was given a one-month suspension last year, a decision Okasha had successfully appealed.

Meanwhile, state TV anchor Gamal al-Shaer resigned dramatically on air in protest at what he said were attempts by Information Minister Salah Abdel Maqsoud, of the Brotherhood, to control the program's guests and subjects.

"I apologize, as the administration of state TV has issued a decree to stop the program because the talk did not please the officials and the information minister," Shaer said.

PRESIDENT BLAMES MUBARAK LOYALISTS

In an address to the nation on Wednesday to defend himself against opponents who plan mass rallies this weekend, Morsi blamed loyalists of fallen dictator Hosni Mubarak for thwarting his first year in office.

He denounced several figures by name, including judges and owners of media organizations.

"Some dream of the return of the old regime, like Mohamed al-Amin," Morsi said. "They will not be left in peace until they pay what they owe the nation in taxes."

Hours later, Amin, who also owns anti-government newspaper Elwatan, called in to a CBC show to deny any wrongdoing.

State news agency MENA said prosecutors had blocked Amin's movements while it probed suspected tax arrears of about $60 million. Officials were not immediately available for comment.

His lawyer Mohamed Hammouda called the legal move an attempt to "get him and get the CBC channel and Elwatan newspaper and force them to bend to the president's will." He said he would seek to get the travel ban lifted and would sue Morsi for defamation.

"This is dictatorship of a kind Egypt has never seen before," lawyer Hammouda said. "And an attempt to get at rivals using force, and we do not accept that."

© 2014 Thomson/Reuters. All rights reserved.

Share:
  Comment  |
   Contact Us  |
  Print  
  Copy Shortlink
Around the Web
Join the Newsmax Community
>> Register to share your comments with the community.
>> Login if you are already a member.
blog comments powered by Disqus
 
Email:
Retype Email:
Country
Zip Code:
 
Hot Topics
Follow Newsmax
Like us
on Facebook
Follow us
on Twitter
Add us
on Google Plus
Around the Web
You May Also Like

Iran Says it Watered Down, Converted Enriched Uranium

Sunday, 20 Apr 2014 11:41 AM

Iran said on Saturday it had completed watering down and converting more than 440 pounds of enriched uranium under a dea . . .

Syria's Assad Visits Recaptured Christian Village

Sunday, 20 Apr 2014 11:05 AM

Syria's president marked Easter with a tour Sunday of an ancient Christian village recently recaptured by his forces, st . . .

Kuwait Shuts Papers for Breaking 'Coup Tape' Media Blackout

Sunday, 20 Apr 2014 10:22 AM

A Kuwaiti judge Sunday ordered two newspapers to close for two weeks for breaking a news blackout on a videotape alleged . . .

Newsmax, Moneynews, and Independent. American. are registered trademarks of Newsmax Media, Inc. Newsmax TV, NewsmaxWorld, NewsmaxHealth, are trademarks of Newsmax Media, Inc.

 
NEWSMAX.COM
America's News Page
©  Newsmax Media, Inc.
All Rights Reserved