Tags: Syria | pr | firm | putin | times

American PR Firm Placed Putin's New York Times Op-Ed

Friday, 13 Sep 2013 04:15 PM

By Sandy Fitzgerald

  Comment  |
   Contact  |
  Print   |
    A   A  
  Copy Shortlink
An American public relations firm who has placed pro-Russian op-eds in several key publications helped Russian President Vladimir Putin's byline appear in The New York Times on Wednesday.

New York Times Spokesperson Eileen Miller admitted to BuzzFeed that Putin's column,  "A Plea for Caution from Russia," was placed through the Ketchum public relations firm and went through the newspaper's normal editing process.

Ketchum, a New York City-based public relations firm, has received millions of dollars in recent years from the Russian government for placing op-eds it writes under bylines of "seemingly independent professionals" and runs them in media outlets that have included CNBC and The Huffington Post, an investigation by ProPublica reveals.

According to the story, written from research into documents filed through the Department of Justice, Ketchum's latest filing revealed the Russian government paid the company $1.9 million in a six-month period that ended May 31, and another $3.7 million for work done for Russian energy giant Gazprom over that same period.

Over the years, from 2006 to 2012, Ketchum earned about $23 million in fees and expenses on the Russian government account and another $17 million from Gazprom, according to government filings.

The New York Times public editor Margaret Sullivan wrote Thursday that the newspaper was approached by an American public relations firm representing Putin on Wednesday, offering the piece.

"At the same time, Mr. Putin's spokesman had called The Times' Moscow bureau with the same purpose in mind," she said, not naming Ketchum. She told BuzzFeed the omission was not intentional, but that she simply had not asked editorial page editor Andrew Rosenthal the name of the company before she wrote her blog entry.

While The Times has gotten a great deal of criticism for publishing the op-ed, Rosenthal stands behind his decision to review the article and publish it.

"I thought it was well-written, well-argued," he told Sullivan. "I don’t agree with many of the points in it, but that is irrelevant. Syria is a huge story and Putin is a central figure in it."

Rosenthal said there is no way to know whether Putin, or for that matter, who, really wrote the article because "with a public official you can never know," as they often have staff workers who write speeches and other communications.

However, he described the raw article as being "an amazingly good translation," that needed very little editing or changes.

Ketchum does employ "two businessmen, a lawyer and an academic" to write columns that praise the Russian government for its "ambitious modernization strategy" and "enforcement of laws designed to better protect business and reduce corruption," ProPublica reported.



© 2014 Newsmax. All rights reserved.

  Comment  |
   Contact  |
  Print   |
  Copy Shortlink
Around the Web
Join the Newsmax Community
Please review Community Guidelines before posting a comment.
>> Register to share your comments with the community.
>> Login if you are already a member.
blog comments powered by Disqus
 
Email:
Country
Zip Code:
Privacy: We never share your email.
 
Follow Newsmax
Like us
on Facebook
Follow us
on Twitter
Add us
on Google Plus
Around the Web
Top Stories
You May Also Like

Gizzi: Obama Ignores Rep. Sanford, Father of Ending Cuban Travel Ban

Wednesday, 17 Dec 2014 22:12 PM

The White House never briefed nor gave advance notice to the congressman who first introduced legislation that contained . . .

GOP Blasts Obama Move: 'We Did Not Help the Cuban People'

Wednesday, 17 Dec 2014 21:20 PM

Republicans Wednesday broadly slammed President Barack Obama's plan to resume diplomatic relations with Cuba after more  . . .

Van Susteren: Why Didn't Obama Help Marine Jailed in Mexico?

Wednesday, 17 Dec 2014 20:46 PM

Fox News host Greta Van Susteren says she is mystified that President Barack Obama did not give Andrew Tahmooressi, a Ma . . .

Most Commented

Newsmax, Moneynews, Newsmax Health, and Independent. American. are registered trademarks of Newsmax Media, Inc. Newsmax TV, and Newsmax World are trademarks of Newsmax Media, Inc.

 
NEWSMAX.COM
America's News Page
©  Newsmax Media, Inc.
All Rights Reserved